Skip to main content

Onlangs begeleide ik een groep met een oefening die volledig de mist in ging. De timing was niet goed, mijn inleiding was te karig, ik ging er te snel doorheen. Kortom ik was niet afgestemd op de groep, en vooral niet afgestemd op mezelf. Na afloop raasden mijn negatief geladen gedachten pijlsnel richting een diepe put; ik riep mezelf tot een mislukking uit. ‘Wie ben ik om mezelf coach te noemen!’. En al snel was mijn conclusie dat het een loopbaan switch ging worden. En zo nam ik in gedachten heel rap afscheid van iets wat ik het allerliefst doe; coachen. Zonder dat ik iemand had gevraagd hoe zij de oefening hadden ervaren. Maak kennis met één van mijn coping-mechanismes; ‘rechtvaardigen’. Door mijn negatieve gedachten ben ik een ander voor die mogelijk die negatieve opmerking kan maken.

‘Fouten maken’ roept de angst op om door de mand te vallen, niet aardig gevonden te worden, niet geaccepteerd te worden of niet aan verwachtingen te voldoen. En om dit gevoel te voorkomen worden je coping-mechanismes of je ‘maskers’ geactiveerd. Dit kan bijvoorbeeld hard werken zijn, extra je best doen of juist vermijden door uit te stellen of onder je niveau te werken. En je kan, zoals ik deed, je mislukte gedrag op allerlei manieren rechtvaardigen. Dit om de imperfecties te verhullen. Maar weet wel, je coping-mechanismes zijn er om je te beschermen. Ze houden je alleen vaak klein of brengen je uit contact en je miskent jezelf er mee. Genoeg reden om te onderzoeken hoe jij dat doet en wat je kan doen.

Hoe ga je om met fouten of tegenslag?
Op het moment dat je wordt overmand door de schrik van het maken van een fout, gaat het erom dat je jouw ontregelde zenuwstelsel weer op ‘veilig’ krijgt. De volgende stappen kunnen je daarbij helpen.

Stap 1 – Mindfulness – opmerken wat er met je gebeurt. Het helpt om het te benoemen. Dit geeft je meer regie in plaats van meegesleurd te worden door het drama.

Stap 2 – Gedeelde smart – je neiging kan zijn om je terug te trekken, eromheen te praten, ontkennen of in de aanval te gaan als je baalt. Het tegengif is erkennen dat er velen zijn die zich hetzelfde zouden voelen als hoe jij je voelt. Je bent niet de enige!

Stap 3 – Vriendelijkheid – een warme liefdevolle reactie naar jezelf. Je interne coach die met begrip en aandacht aanmoedigend vragen stelt; wat heb ik nu nodig? Luisteren naar fijne muziek of praten met iemand?

Stap 4 – Realisme – kijk met een realistische blik naar:
– je saboterende stemmen en neem ze vooral niet al te serieus, luister vooral naar je interne coach.
– je kwaliteiten en vraag iemand je te helpen herinneren aan wat je waard bent omdat je het even was vergeten.

Zelfonderzoek
Als dit patroon van angst steeds terugkeert in je leven, is het goed om ruimte te maken voor zelfonderzoek. Je patronen onder de loep te nemen en jezelf te bevrijden van wat jou niet meer dient. Dit is waar SOUL at Work goed in is; jouw begeleiden in het richten van je aandacht op jouw unieke kwaliteiten en te zien wat jouw plek is in het geheel.

Author Aurélie Hudig

More posts by Aurélie Hudig