Skip to main content

Een opstelling kun je doen in een groep met representanten of 1:1.
Je kunt ook een (innerlijke) opstelling in zelfonderzoek doen en werken met (playmobiel)poppetjes of voorwerpen zoals schaakstukken.
Het moet wel gezegd worden dat deze oefening het meest effectief is als je je laat begeleiden door een (systemisch) coach.
Belangrijk om op een rustige plek te gaan zitten en er de tijd voor te nemen. Probeer het proces niet te veel te sturen, maar laat gewoon gebeuren wat zich aandient. Geen goed, geen fout.

  1. Onderzoek welk deel van jou een dominante plek in heeft genomen vanbinnen. Je kunt denken aan bijvoorbeeld de pleaser, de innerlijke criticus, de denker, de doorpakker, de terugtrekker.
    Voor mij heeft de ‘innerljke criticus’ een dominante plek. Hij is veel aan het woord, zeker als ik iets wil maken of doen waar ik over twijfel of het wel goed genoeg is. Maar bij jou is het misschien juist de ‘Denker’ die zichzelf de illusie van controle geeft door te zoeken naar oplossingen en verklaringen en niet te voelen.
    .
  2. Kies een voorwerp/ poppetje voor dit dominante deel en geef deze een plek op de lege tafel voor je.
    .
  3. En kijk of je kunt uitspreken naar dit deel: dankjewel voor alles wat je voor mij hebt gedaan. Zonder jou was ik niet gekomen waar ik nu ben.
    .
  4. Onderzoek vervolgens welk deel ondergeschoven of verstoten is van een plek. Je kunt denken aan de boze, de dappere, de (gezonde) egoïst, de innerlijke fan.
    In mijn geval is het ‘de innerlijke fan’ die zacht en liefdevol mij aanmoedigt als ik iets wil maken of doen waar meer ogen op gericht zijn. Misschien is jouw ondergeschoven deel de ‘aanwezige in het hier en nu’ die durft te voelen en daarbij aanwezig kan blijven of de ‘boze’ die van zich laat horen als een grens van jou wordt overschreden.
    .
  5. Zoek vervolgens een inspirerend voorwerp/ poppetje voor dit ondergeschoven deel en zet deze ten opzichte van het andere deel op tafel.
    .
  6. Kijk en voel hoe het van binnen is als dit nieuwe deel erbij is gekomen.
    .
  7. En zie maar of je het dominante deel wil verplaatsen nu het ondergeschoven deel erbij is gekomen.
    .
  8. En neem in je lichaam waar wat er gebeurt als je naar het ondergeschoven deel kijkt.
    .
  9. En zeg dan tegen het ondergeschoven deel: ik wil je graag beter leren kennen. En voel de ruimte die het jou en de ontwikkeling van het deel geeft.
    .
  10. Maak met jezelf een commitment om de komende tijd iedere dag een paar keer aandacht te besteden aan dit ondergeschoven deel.

Door het innerlijke systeem zichtbaar en voelbaar te maken, verfijn je je gevoelsleven. Je krijgt een beter beeld van jezelf. Door de belangrijke innerlijke delen stap voor stap een plek te geven kun je meer gaan staan voor je zaak en durf je om creatieve projecten werkelijk aan te gaan.

Deze oefening is vrij naar een oefening van Caroline Franssen, Beeldkracht.

Author Aurélie Hudig

More posts by Aurélie Hudig